Leerlijn luistervaardigheden
Deze leerlijn toont je hoe luistervaardigheden opgebouwd worden. De leerlijn geeft aan wanneer bepaalde vaardigheden getraind kunnen worden, in welke volgorde ze best aangeleerd of geoefend worden.
Ook de uiteindelijke 'leesdoelen' worden erop vermeld.

Download de leerlijn in een interactieve pdf
Download hier de leerlijn in een interactieve pdf.
Wanneer je op de onderstreepte woorden klikt, kun je onmiddellijk de bijhorende filmpjes bekijken.
Bronnen
Aarnoutse (red.). (2019). Beginnende geletterdheid. Toetspakket voor groep 1, 2 en 3. Amersfoort: CPS uitgeverij.
Bouwman, A. e.a. (2015). Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat. De praktijk van begrijpend luisteren met het jonge kind. Amersfoort: CPS.
Daems, F. e.a. (red.). (2004). Taal verwerven op school. Taaldidactiek voor basisonderwijs en eerste graad secundair. Acco: Leuven/ Voorburg.
Duarte, D. e.a. (red.). (2022). Talenbewust lesgeven. Aan de slag met talige diversiteit in het basisonderwijs. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Förrer, M., Huijbregts, S & de Wit, M. (2019). Werkmap Fonemisch bewustzijn. Aan de slag met klanken en letters in groep 1 en 2. Amersfoort: CPS uitgeverij.
Förrer, M., & Mortel, K. van de (2014, geactualiseerde versie). Lezen… denken… begrijpen!: handboek begrijpend luisteren en lezen in het basisonderwijs. Amersfoort: CPS.
Froyen, B. (2022). Volop Taal. Didactiek Nederlands voor de lagere school. Gent: Owl Press.
Holliman, A., Wood, C. & Hughes, D. (2014). Modeling the Relationship Between Prosodic Sensivity an Early Literacy. In: Reading Research Quarterly, 499-482.
https://doloresdevoldere1.wixsite.com/leesbegrip, geraadpleegd op 4 oktober 2023
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderzoek/vlaams-en-internationaal-onderwijsonderzoek/internationaal-vergelijkend-onderzoek/programme-for-international-student-assessment-pisa, geraadpleegd op 10 januari 2024.
https://sleutelenaanlezen.weebly.com/, geraadpleegd op 8 januari 2023
https://www.foliomagazines.be/artikels/het-boek-dood-leve-het-boek?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=mag_theater_nog_confronteren_ontdek_kwetsbare_collecties_en_waarom_ann_pira_zegt_dat_theater_haar_tv_werk_beter_maakt&utm_term=2023-01-31, geraadpleegd op 20 januari 2022
https://www.iedereenleest.be/missie-en-visie, geraadpleegd op 15 oktober 2022
https://www.iedereenleest.be/over-lezen/de-praktijk/zes-bouwstenen-van-een-kwalitatieve-leesomgeving, geraadpleegd op 10 december 2022
https://www.iedereenleest.be/over-lezen/nieuws/de-praktijk/terugblik-traject-leesomgeving-verslag-en-praktijkvoorbeelden, geraadpleegd op 15 oktober 2022
https://www.iedereenleest.be/over-lezen/reeks/getipt-een-boek-over-lezen-al-haar-vormen, geraadpleegd op 20 januari 2023
https://www.kleuteruniversiteit.nl/2019/02/inspiratieblog-close-reading-bij-kleuters-zo-doe-je-dat/, geraadpleegd op 10 maart 2023
https://www.lezen.nl/blog/succesfactoren-voor-leesbevordering/, geraadpleegd op 6 februari 2023
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180430160455.htm, geraadpleegd op 25 januari 2023
Jaspaert, J., Frijns, C. (2021). Taal leren van kleuters tot volwassenen. Leuven: LannooCampus.
Lapp, D. e.a. (2018). Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Huizen: Uitgeverij PICA.
Mijs, D., Bunte, L., Nieman, E. (2022). Close Reading in de praktijk. Lessenseries voor de onderbouw groep 1 t/m 3. Huizen: Uitgeverij PICA.
Van de Mortel, K. & Bouwman, A. (2015). Handboek technisch lezen in de basisschool. Instructie en didactiek in de doorgaande lijn. Amersfoort: CPS.
Van Koeven, E., Smits, A. (2020). Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs. Amsterdam: Boom.
Centrum voor Taal en Onderwijs - KU Leuven. (2025). Wat is taalbeleid? Opgeroepen op 6 17, 2025, van Taalbeleid: https://www.taalbeleid.be/nl/taalbeleid